Porsche 928 leverede motoren til 944, og er på mange områder nært beslægtet med 924, 944, 968´erne.
Her er der mulighed for at læse lidt mere om Porsche 928, følgende er citeret fra Porsche Centrum Køge.


Porsche 928 er over-Porschen. Flagskibet, den største, den tungeste, den dyreste, og den var for 25 år siden bilen, Porsche havde tiltænkt en rolle som afløser for den legendariske 911. Faktisk forudså daværende økonomidirektør Dr. Ernst Fuhrmann, at 928’eren ville være i produktion langt ind i næste årtusinde. Sådan gik det som bekendt ikke, men alligevel er historien om Porsche 928 interessant idag.

I midten af 1970’erne stod Porsche med en udfordring; 911’eren havde været på banen i næsten 15 år, og internt mente man at enden var nær. Det måtte være en stakket frist for 911, som allerede havde levet meget længere end alle andre biler på markedet. Man var med andre ord bange for at få samme problemer som VW havde med Boblen, som pludselig ikke solgte godt og som ikke havde en naturlig afløser. VW evnede at løse problemerne med VW Golf, men det var jo ikke givet at Porsche ville være lige så heldige.

Samtidig manglede man en bil at tilbyde de kunder som var vokset op med Porsche, og som havde været med fra starten. Disse kunder var nu blevet ældre og stillede andre krav. Krav som en 911 ikke kunne tilfredsstille. Man mistede markedsandele og måtte lide den tort at se tidligere så loyale kunder lægge deres penge hos BMW, Mercedes og Jaguar. Porsche havde nemlig ikke en bil som kunne tiltale flertallet af fartglade mænd i alderen over 30. Konkurrenterne lokkede med BMW 6-serien, Mercedes SL og Jaguar XJS. Selv fra Italien kunne konkurrencen mærkes, og navnlig Maserati’s GT-modeller som Ghibli, Khamsin og Bora var med til at stjæle billedet fra Porsche.

Den nye baby, Porsche 924, appellerede til en hel anden målgruppe og var ikke et naturligt valg for en voksen mand som ønskede en lynhurtig rejsevogn med sportsvognsappeal.

Wolfgang Mobius og hollænderen Harm Lagaay fik opgaven med at designe en bil som kunne sikre Porsche et liv efter 911. Samme Lagaay er i øvrigt manden bag Porsche Boxster. De to herrer startede med et blankt ark og havde på forhånd besluttet ikke at anvende en eneste komponent fra hverken 924 eller 911. Det eneste der var givet, var at slutresultatet skulle være en 2+2 GT bil. Samtidig skulle der sættes nye standarder for design, præcis som 911 havde gjort det 15 år tidligere. Mens konkurrenterne markerede luksus ved udstrakt brug af krom, valgte man bevidst at den nye bil ikke skulle have skyggen heraf. På trods af oliekrise og øget bevidsthed om benzinforbrug, blev dette ikke en parameter. 928 var tiltænkt kunder som både kunne og ville betale for noget specielt, uanset prisen. Ved at undlade genbrug fra 911 og 924 var det på forhånd givet at prisen for bilen ville blive høj.

Man mente at hækmotor-konceptet var dødt, og da alle andre konkurrenter for længst havde fået motoren om foran føreren, eller i det mindste foran bagakslen, måtte Porsche følge trop. At man beherskede andet og mere end hækmotorbiler var allerede bevist med Porsche 924, som havde motoren foran men gearkassen bagude. Det gav en unik balance i bilen, som også skulle opnås i den nye 928.

Motorrummet skulle bestykkes, så man ikke var i tvivl om modellens sigte; Mindst 8 cylindre og gerne 12, hvis det ellers gav mening. At bruge en boxermotor fra 911 var aldeles utænkeligt, så resultatet blev en fornem og helt nyudviklet aluminiumsmotor med 8 cylindre i V-form.

Designet blev mildt sagt anderledes i forhold til alt andet på markedet. 928-designet var og er så unikt, at man ikke kan forveksle 928-silhouetten med noget andet. Den brede bil lignede en haj og blev hædret med titlen som årets bil i Europa 1978. Om dette var noget værd for Porsche, eller om det var en falliterklæring, skal vi lade være usagt. Men det markante design med de skjulte kofangere og udstrakt brug af aluminium var så banebrydende, at motorjournalister som ellers mest var til Simca 1307 og Ford Escort, stemte bilen ind på førstepladsen.

Den første 928 blev præsenteret på bilmessen i Geneve i marts 1977, og dermed brød Porsche en årelang tradition om at introducere nyheder på bilmessen i Frankfurt i september måned. Porsche havde altså nu 3 modeller at tilbyde; 911, 924 og flagskibet 928. Som sagt troede man seriøst at 911 var en død sild, og at man med makkerparret 924 og 928 havde pakken klar til kunderne.

928 solgte godt på trods af en pris som var klassens højeste, og på trods af at den faktisk ikke var så hurtig som den så ud. En Jaguar XJS var 30% billigere men til gengæld hurtigere i både topfart og acceleration. Porsche var forvænt med at kunne køre i cirkler om alle konkurrenter, og allerede 2 år efter introduktionen af den 240HK stærke 928, kom afløseren.

928S ramte markedet i 1980 og mange af de udstyrsdetaljer man før måtte betale ekstra for, var nu standard. F.eks. var klimaanlæg, automatgear og sportsundervogn nu en del af pakken. Vigtigst af alt var dog at motoren var blevet modificeret og nu ydede 300HK. Nu havde 928 fået den bestykning den skulle have haft fra starten.

I 1983 kom 928S2 på markedet. 2-tallet markerede at den mekaniske indsprøjtning var blevet udskiftet med elektronisk ditto, 10 hestekræfter ekstra, og at ABS-bremser var blevet standard.

I 1986 kom det første rigtige facelift. Siden starten i 1977 var der ikke blevet flyttet et komma i bilens ydre fremtoning, bortset fra fælge, som var blevet et par tommer større. Men nu kom 928S4 med en 5-liters motor, 320HK og et klædeligt nyt hæk- og frontdesign. Forskellene krævede dog en kenders skarpe blik, og det siger lidt om hvor visionært og fremtidsorienteret designet var, at bilen i dens 18 år på markedet, kun blev ændret minimalt.

Porsche 928 skulle være et visitkort fra Porsches udviklingsafdeling, forstået på den måde, at man altid udstyrede den med de seneste teknologiske landevindinger. Idag betragter vi ABS-bremser som en selvfølgelighed, men da Porsche i 1983 monterede blokeringsfri bremser i 928, var det virkelig sensationelt. Specielt fra Porsche, som umiddelbart inden først lige havde monteret bremseforstærkere i 911 modellerne.

Nogle hævder, at denne trang til at holde 928 opdateret med højteknologiske assistenter til højnelse af den aktive og den passive sikkerhed, også blev dens død. For i slutningen af 80’erne var 928 blevet en bamse med en vægt som nærmede sig 1700 kg. Lige som Elvis Presley, som var gået fra slank og adræt til kvabset og fuldfed, var 928’eren i fuld gang med at fjerne sig fra alt hvad Porsche stod for.

Porsche lyttede til kritikken og modtrækket kom i 1989, hvor en slanket og optimeret 928GT blev sendt på markedet. Udstyrslisten var skåret ind til benet og bilen kunne kun leveres med manuelt gear. Samtidig var motoren blev opgraderet endnu en gang, således at der nu var 330HK at spille med.

Porsche var på i slutfirserne i dyb krise og satsede alt på den nye generation af 911, kaldet 964. Dermed var 928 sat lidt i skammekrogen, og blev ikke udviklet yderligere. Det var nemlig åbenlyst at salgstal og markedsposition ikke så ud til at gøre Fuhrmanns profeti til virkelighed. I 1992 var beslutningen om en snarlig aflivning truffet, og de sidste krampetrækninger kom i form af 928GTS. Med yderligere 20HK i forhold til 928GT og hele 5,4-liters motor var 928GTS en superbil af fineste karat, som stadig var moderne og futuristisk. 928GTS blæste den samtidige 911 af banen, når måleenheden var topfart og mellemacceleration. Men lige meget hjalp det, og i 1995 gik solen ned for bilen som skulle have afløst 911 og have ført Porsche ind i det næste årtusind.

Godt og vel 60.000 928’er nåede Porsche at fremstille fra 1977 til 1995, og prisen taget i betragtning, er det faktisk en flot præstation. Det hører med til historien at Porsche på tidspunktet for 928’erens aflivning havde produceret 1.000.000 biler siden starten af 1950’erne.