EN LÆSER
OG HANS PORSCHE 968
Ekstra Bladet og My-Pleasure.dk
Skrevet af Nicolai Klingenberg d. 1 januar 2013
Vi kører fluks ind i 2013 – og det i en bil, der kommer fra Tyskland, men
som ikke findes i ret mange eksemplarer. Faktisk kun to i Danmark. Og så har
den tilhørt en dansk racerkører…

Det er denne sjældne tysker, det handler om i dag.
Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
- Det er en Porsche 968 fra 1992. 968 var afløseren for 944, faktisk var
det meningen den skulle have heddet 944 S3, men Porsche havde ændret så
meget, at den var 83% ny i forhold til 944 S2, så de besluttede at den
skulle være en ny model, og dermed opstod Porsche 968.

Stor bagrude – og bred bred bagende.
Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
- Den er rigtig smuk, fantastisk velkørende, godt lavet, solid og
holdbar, og ikke mindst så er den sjælden.
Min første bil som 18 årig, var en Porsche 924, senere har jeg haft 944 og
944 S2, en 968 var det ultimative i den række og jeg har haft den siden
sommeren 2007.
Og hvor fandt du den?
- I Korsør, via bilbasen. Det var den eneste 968 til salg i Danmark, så
jeg tog over og tjekkede den, og købte den på stedet.
Der er noget om, at din vogn har en særlig fortid…?
- Det har den. Første ejer var racerkøreren Lars Erik “Hjulspind”
Nielsen, som tre gange har været på podiet i Le Mans. Han har også kørt
mange andre løb, og vandt 12 timers løbet på Sepang i 2007.
Jeg mødte Lars Erik ved Biler for Alle i Herning, og han huskede tydeligt
968´eren, som han havde været glad for. Den var lilla dengang, men blev af
en senere ejer lakeret i Arktis Silber hos Porsche Center Odense.

Omend bilen er sjælden, er det stadig muligt at se Porsche DNAet.
Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
- Der er ikke mange der kender modellen, så det første spørgsmål er
normalt hvad det er for en. Nogle troede det var en 928, som den jo ligner
lidt forfra.
SKAT oplyste mig i 2008, at der her i Danmark kun var indregistreret 2 stk
Porsche 968, så den er en af de mest sjældne biler i landet. Det er sjovt at
have en sjælden Porsche, og det giver anledning til en hel del spontan
bilsnak, på tankstationen kommer folk ofte hen og vil høre, hvad det er for
en.
Hvad skal enhver mand vide om Porsche 968?
- Udover ”familiehistorien”, som jeg har beskrevet, så at det er en
fantastisk køremaskine med perfekt balance, 968 blev f.eks. kåret til ”Best
Handling Car 1993” af Performance Car Magazine.
Designet var inspireret af superbilen Porsche 959 (se billede)
Der blev fra 1992 til 1995 produceret 8387 stk 968 coupe, og 4389 stk 968
cabriolet, altså i alt 12.776 stk Porsche 968.

Herlig overskrift
Hvad har du altid med i bilen?
- Det eneste som er med fast, er Ray Ban solbriller.
Det perfekt Porsche øjeblik…?
- Det er på en øde kuperet sognevej med masser af sving, uanset hvor ofte
jeg gør det, bliver jeg aldrig træt af at mærke bilens fantastiske
køregenskaber og balance. Den kommer virkelig til live når den bliver
udfordret med masser af sving.

Fra et blandt flere træf…
En mindeværdig oplevelse i bilen?
- Fællesskabet i vores klub Porsche944.dk, en klub jeg selv skabte i
2005. Vi har haft en række mindeværdige træfs, og det har været utroligt
berigende at møde folk med samme interesse.
Vi har de seneste par år været med til Herlevgaard Fællestræf, som jeg varmt
vil anbefale. Det er et træf som opstod i fællesskab mellem Classic Corvette
Club Denmark og Porsche944.dk, og som siden har vokset sig stort med
deltagelse fra mange bilklubber.

Og et moment fra Herlevgaard
Hvilken musik passer bedst til en køretur?
- Bilen lyder så godt, så det bedste er at tage targa-pladen af, og bare
lytte med. 968 var den første Porsche som fik en designet lyd, og det gjorde
de godt

Targa – af med taget og lyt til den designede lyd.
Er det en keeper?
- Ja, det er det. Men man skal aldrig sige aldrig, det kan jo være man
vil prøve noget andet en dag, og der er mange fristelser derude. Men skal
jeg meget dybt ned i tegnebogen, hvis jeg skal finde noget lige så sjældent
og velkørende.
Hvad er drømmebilen – udover din Porsche?
- Siden jeg var dreng har jeg været vild med Ferrari Testarossa, og sådan en
vil jeg virkelig gerne eje en dag.
Der er bare noget særligt over biler fra dengang man var dreng, med
barneøjne var det hele større og mere fantastisk, og det er jo den følelse
som mange af os bilentusiaster gerne vil finde ind til igen, den barnlige
entusiasme og umiddelbare glæde på den gode måde. Det er jo det
bilentusiasme handler om for mig.
|


|