EN LÆSER OG HANS PORSCHE 968

Ekstra Bladet og My-Pleasure.dk
Skrevet af Nicolai Klingenberg d. 1 januar 2013


Vi kører fluks ind i 2013 – og det i en bil, der kommer fra Tyskland, men som ikke findes i ret mange eksemplarer. Faktisk kun to i Danmark. Og så har den tilhørt en dansk racerkører…



Det er denne sjældne tysker, det handler om i dag.

Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
- Det er en Porsche 968 fra 1992. 968 var afløseren for 944, faktisk var det meningen den skulle have heddet 944 S3, men Porsche havde ændret så meget, at den var 83% ny i forhold til 944 S2, så de besluttede at den skulle være en ny model, og dermed opstod Porsche 968.



Stor bagrude – og bred bred bagende.

Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
- Den er rigtig smuk, fantastisk velkørende, godt lavet, solid og holdbar, og ikke mindst så er den sjælden.
Min første bil som 18 årig, var en Porsche 924, senere har jeg haft 944 og 944 S2, en 968 var det ultimative i den række og jeg har haft den siden sommeren 2007.

Og hvor fandt du den?
- I Korsør, via bilbasen. Det var den eneste 968 til salg i Danmark, så jeg tog over og tjekkede den, og købte den på stedet.

Der er noget om, at din vogn har en særlig fortid…?
- Det har den. Første ejer var racerkøreren Lars Erik “Hjulspind” Nielsen, som tre gange har været på podiet i Le Mans. Han har også kørt mange andre løb, og vandt 12 timers løbet på Sepang i 2007.
Jeg mødte Lars Erik ved Biler for Alle i Herning, og han huskede tydeligt 968´eren, som han havde været glad for. Den var lilla dengang, men blev af en senere ejer lakeret i Arktis Silber hos Porsche Center Odense.



Omend bilen er sjælden, er det stadig muligt at se Porsche DNAet.

Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
- Der er ikke mange der kender modellen, så det første spørgsmål er normalt hvad det er for en. Nogle troede det var en 928, som den jo ligner lidt forfra.
SKAT oplyste mig i 2008, at der her i Danmark kun var indregistreret 2 stk Porsche 968, så den er en af de mest sjældne biler i landet. Det er sjovt at have en sjælden Porsche, og det giver anledning til en hel del spontan bilsnak, på tankstationen kommer folk ofte hen og vil høre, hvad det er for en.


Hvad skal enhver mand vide om Porsche 968?
- Udover ”familiehistorien”, som jeg har beskrevet, så at det er en fantastisk køremaskine med perfekt balance, 968 blev f.eks. kåret til ”Best Handling Car 1993” af Performance Car Magazine.
Designet var inspireret af superbilen Porsche 959 (se billede)
Der blev fra 1992 til 1995 produceret 8387 stk 968 coupe, og 4389 stk 968 cabriolet, altså i alt 12.776 stk Porsche 968.



Herlig overskrift

Hvad har du altid med i bilen?
- Det eneste som er med fast, er Ray Ban solbriller.

Det perfekt Porsche øjeblik…?
- Det er på en øde kuperet sognevej med masser af sving, uanset hvor ofte jeg gør det, bliver jeg aldrig træt af at mærke bilens fantastiske køregenskaber og balance. Den kommer virkelig til live når den bliver udfordret med masser af sving.


Fra et blandt flere træf…

En mindeværdig oplevelse i bilen?
- Fællesskabet i vores klub Porsche944.dk, en klub jeg selv skabte i 2005. Vi har haft en række mindeværdige træfs, og det har været utroligt berigende at møde folk med samme interesse.
Vi har de seneste par år været med til Herlevgaard Fællestræf, som jeg varmt vil anbefale. Det er et træf som opstod i fællesskab mellem Classic Corvette Club Denmark og Porsche944.dk, og som siden har vokset sig stort med deltagelse fra mange bilklubber.



Og et moment fra Herlevgaard

Hvilken musik passer bedst til en køretur?
- Bilen lyder så godt, så det bedste er at tage targa-pladen af, og bare lytte med. 968 var den første Porsche som fik en designet lyd, og det gjorde de godt


Targa – af med taget og lyt til den designede lyd.

Er det en keeper?
- Ja, det er det. Men man skal aldrig sige aldrig, det kan jo være man vil prøve noget andet en dag, og der er mange fristelser derude. Men skal jeg meget dybt ned i tegnebogen, hvis jeg skal finde noget lige så sjældent og velkørende.
Hvad er drømmebilen – udover din Porsche?
- Siden jeg var dreng har jeg været vild med Ferrari Testarossa, og sådan en vil jeg virkelig gerne eje en dag.
Der er bare noget særligt over biler fra dengang man var dreng, med barneøjne var det hele større og mere fantastisk, og det er jo den følelse som mange af os bilentusiaster gerne vil finde ind til igen, den barnlige entusiasme og umiddelbare glæde på den gode måde. Det er jo det bilentusiasme handler om for mig.