Komfort kommer før sport i den nye Porsche 944, selv om den har fået et "S" og "16-ventiler" føjet til på hækken.
Af ydre er det de eneste synlige nyheder ved Porsche 944 S, men under motorhjelmen gemmer der sig 190 hk fra den 4-cylindrede rækkemotor fra 944. Effektforøgelsen fra 163 hk til 190 hk kommer fra det nye topstykke med to overliggende knastaksler og 16 ventiler.
Modelmæssigt er den nye 944 S placeret mellem 944 og 944 Turbo, der har 220 hk. Afstanden mellem de tre brødre er så tilpas stor, at ingen behøver stjæle fra hinanden. Først og fremmest er 944 Turbo ikke truet på nogen måde.
Basis-motoren i 944-serien er på 2,5 liter og det forhold er der ikke ændret på i S´eren. Ændringerne er af teknisk art og ligger alle i topstykket. De to knastaksler trækkes på en særlig måde, idet en bred tandrem trækker fra krumtap til udstødnings-knastaksel. Derfra trækker en smal rullekæde indsugnings-knastakselen. Fordelen er et lavere mekanisk støjniveau og et servicefrit træk til supplering af den ligeledes servicefri hydraliske ventilmekanisme.
I det hele taget er Porsche´s motor utrolig servicevenlig. Den er også forsynet med den seneste digitale motor-elektronik fra Bosch til styring af tænding og benzinindsprøjtning.
Firventil-teknikken muliggør en højere ydelse og et bedre moment gennem bedre fyldning og en effektiv, hurtig forbrænding. Forbrændingskammeret er tagformet med tændrøret placeret i midten. Det giver lige lang flammevej i forbrændingsfasen og dermed den mest effektive forbrænding:
944 S-motoren lever op til Porsche´s tekniske målsætning >- at milhøvenlig teknik og sportslig fascination ikke nødvendigvis er modsætninger<. Beviset føres i katalysator-udgaven, der har nøjagtig samme ydelse som 944 S uden katalysator.


Motor-karakteristikken imponerer ikke umiddelbart i 944 S. Under 4000 o/m sker der ikke alverden - ud over at dernede er den sej og temmelig økonomisk i sin omgang med benzin.
Men over de 4000 o/m kommer der liv i sagerne. Et spring til 100 km/t klare på 7,9 sek. og det skal prøves flere gange, for der er ikke den store fartfornemmelse. Heller ikke ved topfart høres nævneværdig støj. På en 20 km lang motorvejstrækning i den sydtyske testrute opnåedes en speedometervisning på 265 km/t ved 6800 o/m - det er der oppe hvor omdrejnings-begrænseren slår fra. Med sikkerhed kan det fastslås, at fabrikkens opgivne 228 km/t står til troende.
Ikke på noget tidspunkt skulle stemmen hæves for at tale sammen. Ikke den mindste hvislen kunne høres - se dét er klasse og perfekt samlearbejde.
Når det gælder køregenskaber, er det netop at komfort kommer før sport. Affjedringen må betegnes som værende på den bløde side og i enkelte situationer endda med mangelfuld dæmpning. En tværgående, blød rille i vejbanen sætter karrosseriet i svingninger og er lige med til at fortælle, at Porsche ikke lavede en sportsvogn i lighed med 911, men en "blød mellemvare", der henvender sig til et lidt bredere publikum.
Går ønsket i den udprægede sportslige retning, kan man bestille en 944 S "sport". Her er affjedringskomforten reduceret med hårdere fjedre, dæmpere og stabilisatorer tillige med indstillelig dæmpning, bagakselstabilisator og frihøjde. Se så er det pludselig en rigtig sportsvogn. Det understreger blot, at Porsche´s teknikere suverænt har greb om tingene.
Selve bilens styreegenskaber må betegnes som fremragende. Lige til skridgrænsen er 944 S neutral og når grænsen nås, kommer udskridningen ganske blødt med bagvognen. Slippes speederen brat, kvitterer bilen med en ikke overraskende overstyring, der er pærelet at håndtere.
Medvirkende til de fornemme egenskaber er Porsche´ns vægtfordeling med dens såkaldte trans-aksel, hvor gearkassen er bygget sammen med differentialet ude ved bagakslen. Oppe foran danner motoren fin modvægt og der er mindre "pendul-effekt" når bilen nærmer sig en udskridning.


Hvis det ikke var fordi det røde felt begynder ved 6800 o/m - 300 o/m mere end i 944, ville man indvendigt ikke kunne se forskel på de to biler. Sæderne i testbilen havde elektisk justering,  klimaanlæg og elektrisk rudehejs, alt sammen ekstraudstyr.
Kørestillingen er udmærket, selv om rattet sidder en anelse for lavt og burde være indstillelig. Gearkassen er positiv og præcis i skiftene, om end lidt stram i de ellers korte bevægelser.
Porsche 944 S er ubetinget en ægte Porsche med al den kvalitet der er forbundet med navnet. At den bør betragtes mere som en hurtig og komfortabel rejsevogn fremfor en sportsvogn skal ikke komme den til skade.
Motorens fornemme moment ved lavere omdrejninger og sprinteregenskaberne i det øvre register, parret med bilens uomtvistelige komfort og forarbejdningskvalitet, giver den en alsidighed, der nok kan få den minimale plads på bagsædet til at træde i baggrunden.
For hvem kunne dog finde på at købe en Porsche 944 S for at køre med passagerer på bagsædet?