Porsche 924 slår en prismæssig kolbøtte, der gør det muligt at sikre sig en ægte Porsche for lidt over 100.000 kr.
Det kan selvfølgelig indvendes, at 924 er husmands-Porschen med smalle dæk og tilsvarende smalle skærme, for de tidlige årganges vedkommende med lånt Audi 100-motor og sølle 125 hk. Ikke netop noget at råbe hurra for.
Men alligevel. En Porsche er en Porsche. Også selv om den ikke hedder 944, 928 eller 911. Der er stadig masser af Porsche-sjæl i 924.
Hvad er så forklaringen på, at Porsche 924 er så hamrende billig for tiden? Det afslører en analyse af markedet og kundegruppen.
Porsche 924 har typisk tiltalt unge fremadstræbende forretningsmænd, yuppierne. Disse unge børsmæglere, bankfolk og andre i den finansielle sektor, har på det seneste haft hårde tider, og så er det typisk den dyre bil, der ryger først. Det giver et stort udbud, samtidig med at prestigen i Porsche 924 er dalet som følge af det store antal, der var kommet til landet. Alt sammen giver det lave priser.


Eksperter vurderer, at 924-prisen i øjeblikket faktisk er for lav, og at den vil stige i løbet af efteråret. Hos importøren, Skandinavisk Motor Compagni, anlægger salgsassistent Claus Norup samme vurdering omkring prissætningen.
- Der kom mange brugte 924 til landet en overgang. det fik prestigen til at dale. Da samtidig mange af de unge Porsche-ejere fik ondt i tegnebogen, var det nærliggende at skille sig af med bilen. Det har presset prisen.
- Men det er et midlertidigt fænomen. Prisen vil formentlig stige igen allerede i løbet af efteråret. Det skete også med 911, dengang man talte om, at det lugtede af brændt Porsche. Men den kom op igen prismæssigt, forklarer Claus Norup.
Han begrunder sin vurdering med, at flere kunder i Porsche-centrene rundt om i landet er begyndt at udtrykke forundring over de lave priser. Priserne vil snart lokke købere frem og dermed er der basis for prisstigninger.
En medvirkende eller forstærkende årsag til pris-dykket på 924 kan være, at den er gået ud af produktionen. Siden 1989 har 944 været Porsche´s basismodel.
De Porsche 924, der for tiden kan fås helt ned til 100.000 kr er typisk fra 1976 og frem. 1976 var året, da Porsche 924 fik helgalvaniseret karrosse, så rust er ikke et problem hos de brugte 924´ere.
Mekanikere med erfaring i Porsche 924 har midlertid oplevet problemer med transmissionen, gearkasse og kardanaksel. Porsche er jo en bil, der lægger op til "frisk" kørsel, og mærket i sig selv er ikke garanti for, at brugt-bilerne er helt uden skavanker. Så som med alle andre brugtvognskøb er det god fornuft at se sig godt for, inden man handler, og det må derfor tilrådes interesserede købere at køre en god lang prøvetur og være opmærksom på specielt transmissions-støj.


Da Porsche 924 kom frem, var den et brud med Porsche-traditionerne ved at have frontmotor, der var vandkølet. Motoren var lånt fra Audi 100. Bagtøjet var baseret på VW type 1 og forhjulsophænget  konstrueret af VW Golf-komponenter. Måske kan man kalde 924´eren sammenkogt, men den er alligevel en ægte Porsche. Den har den rigtige Porsche-sjæl og de rigtige sporty køregenskaber. Selvfølgelig er 924 ikke på højde med 928 eller 911. Men det er prisen så sandelig heller ikke.
I løbet af sin karriere blev 924 en mere helstøbt Porsche. Især de sneste årgange med 2,5 liter motor og 165 hk gjorde Porsche 924 i stand til at leve op til sit karrosseri.




924 er en noget smalskuldret Porsche, så måske melder trangen til lidt mere prestige sig. Det er der råd for. Man kan faktisk blive voldsomt kørende for omkring 150.000 kr.
Man køber en Porsche 924 fra sidst i 1970´erne eller først i 1980´erne. den kan fåes for omkring 100.000 kr. Sæt den i stand for 20.000 kr og køb et skærmsæt m.v. for 32.000 kr. Så har du en Porsche 944 Turbo for godt 150.000 kr. Den koster i dag som ny over 1 mio. kr.
Et 944 Turbo stylingssæt fra det vesttyske firma Folger omfatter frontspoiler med integreret kofanger og luftindtag til bremser, forskærme, bagskærme, hækskørt med integreret kofanger og luftintag samt sideskørter.
Hertil monteres originale 944 Turbo-blinklys og 3-funktions lygter samt det lille frontpanel, der sidder mellem klaplygterne.
På ældre 924´ere er det nødvendigt at ændre bremsesystemet til 944 Turbo specifikationer, så bremserne kan leve op til de større hjuldimensioner, der bliver plads til i 944-skærmene.
I stedet for 225-dæk er der nu plads til 285-dæk bagtil. Og på 16 tommer fælge.


Brugt Porsche 924........................100.000 kr
Renovering.......................................20.000 kr
Glasfiber skærmsæt........................21.289 kr
944-lygter og blinklys..........................6002 kr
Bremse-ombygning............................2434 kr
944-front og lygteklapper...................2434 kr
Samlet "944" pris ca.....................150.000 kr

Hertil kommer lakering samt to mands arbejde i cirka to weekender.