Ingen tvivl - Porsche 944 er pt. defination og tradition sportsvognen i dette selskab. Her klarer man sig med et minimum af "fiduser".

Klasse. Bare ét ord adskiller Porsche 944 fra konkurrenterne. I Stuttgart laver man bil-teknik af højeste karat. Men man nøjes ikke med det. Sjælen er med i de gennemførte sportsvogne med den perfekte mekanik, og derfor er det blevet en livsstil at eje og køre Porsche:
Porsche 944 har undergået en del forandringer siden lanceringen i 1982. ´89 modellen møder konkurrenterne, som især er japarne Toyota Supra Turbo og Mazda RX7 Turbo - men også Corrado og Audi Quattro - stærkere, sportsligere og mere prestigebetonet end nogensinde.
Den vigtigste ændring på 944´erens 4-cylindrede motor mærkes straks man sætter sig i det dybe sæde, kigger ud over den lange front og ruller ud på første tur. Den nye 944 har fået mere moment.
Ingeniørerne i Weissach valgte den klassiske vej til mere kraft og smidighed - mere volumen. Fire milimeter større boring, nu 104 mm, giver motoren 200 kubik ekstra, så den tidligere 2,5 liter blok er kommet op på 2681 cc.
Sammen med et sæt nye knastaksler, større ventiler, højere kompression og en ny digital motor-management (elektronisk motor-styring) har det hævet ydelsen til 165 hk. Men endnu vigtigere: drejningsmomentet er forbedret betragteligt. Den "gamle" 944 fra ´88 afleverede 210 nm ved 4500 o/m, den nye præsterer 225 nm allerede ved 4200 o/m. Mere moment ved færre omdrejninger.
944-seriens kendetegn har altid været en kombination af sport og luksus, pakket nydeligt ind i et smukt karrosseri, og et sæt perfekte, neutrale-til-let-overstyrende køreegenskaber. Det er der ikke lavet om på.
Porsche 944 har stadig de gode manerer, der gør den let at køre, og samtidig giver køreren en tryg fornemmelse af bred sikkerhedsmargin.
Ikke sådan, at man kører blindt ind i kurverne, sikkert forvisset om, at blive nok skal klare ærterne, hvis det går for stærkt. Næh nej. 944´eren gør bare ikke noget overraskende. Enhver baghjulstrukket 2+2 coupé med sporty undervogn kan smides bredt gennem kurverne. Det ligger i konceptet. Men det er ikke alle, der er lette at hente i tide. Det er en 944.
Den 4-cylindrede Porsche giver mere plads at spille på, og det er i høj grad transaxel´ns fortjeneste. Transaxel-systemet flytter gearkassen fra motoren foran, til en vægtmæssig mere gunstig placering ved bagakslen. Det sikrer ideel vægtfordeling.


De fine forudsigelige køreegenskaber gør dog langtfra 944´eren kedelig.
En 2. og 3. gears S-kombination på test-strækningen viste, at 944´eren bestemt er med på narrestreger, hvis det skal være. S´et, der endte i Autobahn´en mod Stuttgart, kunne køres i blød drift; først til venstre, så til højre. Ved moderat angreb kørte Porsche´n som på skinner. Første når det gik "alt for stærkt" begyndte bagenden at slippe. Let overstyring, men aldrig så meget, at det sugede i maven.
På samme Autobahn afslørede 944´eren sine evner som højfartsrejsevogn. Med tophastigheden 220 ligger bilen klippestøt, med ufattelig retningsstabilitet. Og vind- og motorstøjen i kabinen er heller ikke nogen belastning ved denne hastighed.
Heller ikke ved fræk landevejskørsel bliver motoren dominerende i lydbilledet. De to balanceaksler, der roterer med dobbelt krumtap-hastighed, glatter vibrationerne ud i den store 4- cylindrede motor. Den bevarer en uanstrengt tone lige fra den seje 5. gears-overhaling fra 60 km/t og 1700 o/m, til det røde felt på omdrejningstælleren nås ved 6500 omdrejninger.
Antallet af servomotorer indicerer, at indretningen i kabinen ikke blot er rå sport. Sæderne til både kører og passager har elektrisk justering af højde og rygstøtte. Spejle og ruder betjenes pr. trykknap, og også soltaget kan åbnes og lukkes elektrisk, hvis ikke det tages helt af og placeres i bagagerummet, som åbnes fra føresædet - elektrisk.
Sæderne i Porsche 944 er udpræget sportssæder med fast polstring og god sidestøtte ved lår og skulder. Bagsædet har mere symbolsk funktion. Polstret lige så lækkert som stolene foran, men med meget lidt plads. Det sidste to-tal i 2+2 burde faktisk stå i parantes.
De mange instrumenter i panelet har store tydelige tal, og alle visere kan ses gennem det tykke læderrat. Funktionalistich og meget overskueligt.
En Porsche 944 er ikke bilen for gud og hvermand, og det har heller aldrig været meningen. Der produceres bare 4200 eksemplarer i 1989.
Hos Porsche gælder det først og fremmest om at lave en prestigepræget sportsvogn, der giver valuta for pengene til den entusiast, der har noget at betale med. Det er også lykkedes i denne 944, der nu er Porsches mindste, efter at 924 er gledet ud af programmet.
Porsche 944 er hurtig, uden at være en bombe som 944 Turbo, eller et muskelbundt som 944 S2. Smuk, hurtig og harmonisk - og dyr.