Jyllandsposten. September 2008. Skrevet af Claus Worup

Fine køreegenskaber, massivt kraftoverskud - og en bil, som ingen rigtig kender. Det gør det hele lidt sjovere, mener ejeren af denne Porsche 968.

Det kan godt være, at de frontmotoriserede Porsche-sportsvogne, indledt med Porsche 924 i 1976, historisk set viste sig at være en blindgyde. Til gengæld reddede de mærkets eksistens. Og tag ikke fejl. De senere versioner som denne Porsche 968 kører fremragende og opfylder kravene fra sande entusiaster.

En af dem er Palle Lykke Ravn i Struer. Han ejer den ene af tilsyneladende kun to Porsche 968 Coupé på danske plader, et eksemplar fra 1992. Bilens første ejer var såmænd Lars Erik ”Hjulspin” Nielsen, privatkøreren, som i de senere år har gjort en god figur i Porsche på Le Mans.

»Mange vælger 944 frem for 911, fordi dens køreegenskaber er en hel del bedre. 944/968'erne har det perfekte setup via transaksel-systemet med motoren i front og gearkasse bag, så man nærmest kan smide bilen ind i svingene,« siger Palle Lykke Ravn.

Langt hen ad vejen er en 968'er reelt en 944 S3, for det er en videreudvikling af motoren i S2'eren, en firecylindret treliters 16-ventilet med variabel ventilstyring. 968'eren har 240 heste. Den officielle sprint-tid fra 0-100 km/t. er 6,5 sek.

Høj nypris
Porsche 968 blev kun produceret i 12.776 eksemplarer. De 4.000 blev eksporteret til USA og de resterende spredt over resten af verden.

Nybilprisen i 1992 var 1.031.676 kr. Prisen var reelt årsagen til den manglende salgssucces. Samtidig var markedet for den slags biler afmattet først i 90'erne. Til sammenligning kostede Boxster, da den kom på markedet i 1997, lige under 800.000 kr.

»Jeg fik min første Porsche som 18-årig. Det var en 924 fra 1976, samme årgang, som jeg er født. Det var en fantastisk bil, som virkelig gjorde mig til Porsche-entusiast,«, siger Palle Lykke Ravn.

Så fulgte en periode uden Porscher, men i 2005 købte han en 944, så en 944 S2 fulgt af denne 968'er sidste år.

Palle Lykke Ravn står for den entusiastiske internetside www.porsche944.dk og søstersiderne www.porsche968.dk og www.porscheboxster.dk

»Når vi holder træf, er der ingen fine former. Vi prøver hinandens biler, hvilket giver et fantastisk kendskab til hele modelrækken. Og vi er da så småt begyndt at samarbejde med nogle 911-entusiastklubber på nettet, hvilket foregår ved, at vi inviterer hinanden til vores træf,« siger Palle Lykke Ravn.