sn.dk Sjællands Nyheder. 26 juli 2009.

- Man kan jo ikke leve et liv uden at have en Porsche. Den er et ikon, siger John Calberg fra Espergærde.

Det kan ikke betale sig at købe dem billigt, siger John Calberg, der måtte prøve et par stykker, før han fandt den helt rigtige Porsche


Og så indrømmer han, at der måtte lidt ydre omstændigheder til, før han blev forenet med sit ikon.

- Faktisk startede det med, at jeg ville have en båd. Men der er 20-25 års ventetid på en bådplads, så jeg sagde til min kone: 'Så vil jeg have en Porsche.' Den første, han kiggede på, var en 911 fra 69. 911 står for de fleste som sportsvognen over alle sportsvogne.

- Men det var slet ikke den oplevelse, jeg havde regnet med, husker han.

Så han gik til en fagmand, der kunne fortælle ham noget om Porsche.

- Han sagde, at jeg skulle holde mig fra 911. 'Hvis du ikke selv kan reparere den, så har du ikke råd til det', sagde han og rådede mig til at prøve en 944.
Kører bare
Det gjorde John Calberg så, og det har han ikke fortrudt, selv om der skulle et mislykket forsøg til, før det rigtigt lykkedes. For som han siger: - Den bliver lavet på et værksted - jeg kører kun i den.

- Først fandt jeg én herhjemme, men den var ikke i orden, så den røg hurtigt ud. Jeg kunne blive ved med at hælde penge i den. Det kan ikke betale sig at købe dem billigt.

- Så gik jeg på jagt efter et eksemplar i god form i Tyskland og fandt denne her i Berlin.

Og den 20 år gamle 944 med treliters motor passer lige til John Calberg.

944 er en videreudvikling af 924, som oprindeligt var en model, som VW bestilte hos Porsche, men som de aldrig fik. Så beholdt Porsche den, og da tiden var moden til lidt fornyelse, lagde de en ordentlig motor i den og forbedrede køreegenskaberne anseligt.
Halv otte
- Motoren er en halv V8'er fra 928'eren. Den er på tre liter og har 211 hk. Jeg tror, det er den største firecylindrede benzinmotor, der nogensinde er lavet. Den har et enormt moment, siger han.

Det med den halve V8'er ser man straks, når man åbner motorhjelmen. De fire cylindre ligger ned i 45 grader og har bevaret en del af det store V8-træk, som den gav i 928'eren.

- Det er en fantastisk banebil. Den har transaksel-konstruktion med gearkassen bagi for at give den bedre balance.

Men den solide vejbeliggenhed og fine svingegenskaber bliver kun nydt om sommeren og i godt vejr. For som det sig hør og bør for en rigtig klassiker, bliver Calbergs 944 nænsomt opbevaret i garage om vinteren.