Tiden er ved at køre fra GTi-bilerne. Den epoke, da en rigtig mand blev endnu mere mand, bare han havde lidt ekstra under motorhjelmen, er slut.
Nu skal vi i stedet ud på landet i en firhjulstrækker eller til stranden i en cabriolet - uanset vejret...
Vi er altså blevet klogere. Og så alligevel, for hvis man nu stod med de 258.000 kroner, som en VW Golf GTi koster, så var vi jo trods alt nok nogle, som ville blive varme i hjertet. Vi ville tænke på suget i maven, når vi lidenskabeligt klemte speederen, og Golfen trak fra den smarte, men sløve firhjulstrækker i inderbanen.
Ved at beskrive varmen om hjertet har jeg også kundgjort, at begejstringen ikke har det ringeste med min potens at gøre. Alligevel tør jeg ikke helt røbe min drøm af angst for at blive angrebet af trendsættere eller andre, der ved, hvad der rører sig i tiden.
Og hvorfor så lige en Golf GTi? Jo, for det var VW, der satte dagsordenen, da GTi-begrebet blev født med den første, vildt tunede 1,8 liters Golf med hele 112 hk. Det var dengang, en GTi var en GTi, hvis den kunne nå de første 100 km/t i overkanten af ti sekunder og toppede ved de 200 km/t.
I vore dage svarer disse tider stort set til, hvad en hvilken som helst mellemklasse bil kan klare. Som sådan er GTi-begrebet blevet udvandet. Alligevel er det svært at komme uden om, at der stadig er noget solidt og uovervindeligt - måske endog noget nostalgisk - ved en ny Golf GTi, selv om den på trods af en større toliters motor kun har 115 fk.
Spørgsmålet er imidlertid, om man snyder sig selv. For hvis det er de oprindelige dyder, man er ude efter, hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud, og vælge en Porsche i stedet?
Vi besluttede os for at vende tilbage til dengang, en mand var en mand og afgjorde stridsspørgsmål ved simple, men effektive dueller. Vi tog Golfen med os på udkig og fandt en Porsche 924S årgang 1987 til præcis 258.000 kroner hos Porsche Centrum i Køge. Vi ville egentlig hellere have haft en 944S, fordi den ser ud af mere med sine brede skærme og fælge. Men det ville være en dårlig forretning i forhold til 924S´eren, forsikrede Kim Clausen fra Porsche Centrum og fyrede begrundelsen af, inden vi nåede at spørge:
- Hvis I leder efter en Porsche til 258.000 kroner, så er det præcis 924S, I får mest for pengene. Den ligner en almindelig, måske ikke alt for spændende 924. Men fra 1986 blev basis-924´erens Audi-motor afløst af Porsches egen 2,5 liters motor, som indtil da havde været forbeholdt 944. Den eneste forskel på en 924S fra 1987 og en to til tre år ældre 944 er simpelt hen 944´erens brede skærme og fælge. Men prisen er trods aldersforskellen den samme.

SE, DET LØD jo besnærende, så vi tog Kim Clausen på ordet og Porschen på vejen for at efterprøve påstandene.
Det skulle blive et par spændende dage, som overraskede en del, ikke mindst fordi den udmærkede Porsche-forhandler fik mere ret, end vi brød os om. Golfen viste sig præcis fra den side, som vi kender den. Gennemført rummelig og pålidelig. Kombineret med den otte-ventilede to-liters motor er den ingen racer, men tilføjes alligevel dette bundsolide træk, som netop har kendetegnet Golf GTi fra den allerførste model.
Mange almindelige familiebiler løber fra den. Men man føler sig overlegen, ikke mindst fordi man kører med dette mystiske GTi-mærke på bagsmækken. I tilgift er Golfen praktisk i dagligdagen. Den er let at arbejde med, lige fra adgangen til bagagerummet til indretningen omkring førersædet. Ind i mellem får man fornemmelsen af, at denne bil simpelt hen er født med et par gule gummistøvler i bagagerummet.
Det var med denne vurdering, vi søgte et alternativ i Porschen. Vel vidende, at 924 i basis-udgaven trods alt er den mindst eftertragtede Porsche, kastede vi os over opgaven med Kim Clausens ord i baghovedet. Vi blev positivt overrasket.
Porsche 924 blev oprindeligt udviklet af Porsche på foranledning af Audi, som skulle bruge en konkurrent til Opel Manta og Ford Capri - eller det, der var værre. Porsche udviklede hele konceptet og monterede bilen med Audis to-liters motor.
Men Audi fik kolde fælge - formentlig i forbindelse med oliekrisen - og overlod hele projektet til samarbejdspartneren, som takkede for gaven ved at præsentere bilen som en ny lille Porsche i 1975.
Det diskuteres til stadighed, om 924 blev Porsches redning, eller om den var begyndelsen på de problemer, fabrikken har i dag. Men sat i forhold til produktionstallene har 924 været en stor succes.
Frem til 1985 blev bilen udstyret med Audis to-liters motor, hvorefter Porsche monterede den otte-ventilede udgave af firmaets egen 2,5 liter motor i basismodellen.
Vor 1987-model (indregistreret i oktober 1987) var af den absolut pæne slags. Den stod i original lak og indtræk uden synlige tegn på, at den på noget tidspunkt havde lidt overlast.
I forhold til standardbilen var den fabriksmonteret med 924´erens aftagelige tagklap. Populært, men lidt misvisende, kalder man også modellen for 924 Targa. Den løse tagplade sidder bagest monteret på to eldrevne bøjler, som kan åbne taget på klem. Vil man have mere lys i håret, må man fjerne klappen helt.
Desuden havde vores model fabriksmonteret visker/vasker på bagruden samt el-indstillelige sidespejle.
Hvis en Golf er en praktisk bil - GTi eller ej - så er en Porsche 924S det ikke. Den har to skålformede udhulninger, og der er også monteret sikkerhedsseler, men en voksen person sidder mere end klemt, uden plads til hverken hoved eller knæ. To børn kan være på bagsædet. En barnestol er der til gengæld ikke plads til.
Porschens konstruktion med gearkassen placeret ved bagtøjet gør, at bagagerummets gulv ligger meget højt i bilen, hvorfor bagagepladsen er yderst begrænset. Pladsen kan udvides ved at lægge ryglænet til de to bagsæder ned, men det får man ingen balsal af.
Adgangen til forsæderne er heller ikke den allerbedste. Porschen måler kun 128 cm i højden, og sammen med coupé-karrosseriets kraftigt skrånende forrude gør det indstigningen til lidt af en øvelse. Tilmed sidder det næsten lodret monterede rat så lavt, at man faktisk skal klemme højre lår ind under rattet for at komme ned i forstolen. Når man sidder i sædet, får man derfor en fornemmelse af at sidde tæt på bilen. Det kan være en anelse klaustrofobisk. Men sådan er det kun, til man får sat af. Derefter giver den omklamrende kavine i højere grad indtrykket af fuld kontrol over hele maskineriet.
Selve førerpositionen er en anelse antikveret, lidt liggende, men med et godt forhold mellem rat og pedaler. Når man omsider sidder med sikkerhedsselen spændt, har man vitterligt en fornemmelse af, at man har spændt hele bilen på.
Så meget desto mere får man fornøjelse af 924´erens fremragende grundkonstruktion og lækre motor. Den lille Porsche er opbygget som en rigtig sportsvogn. Alfa Romeo kunne ikke have gjort det bedre. Motoren er langsliggende, og gearkassen er monteret ved bagakslen for at sikre optimal vægtfordeling. Bilen er tilmed ikke overvægtig, og det har fået mange til at betegne netop 924 som langt den mest velkørende af alle Porsche-modeller. Rigtigt er det i hvert fald, at den ligger uhyre sikkert og godt på vejen. Den er ikke vild, men afslappet i sin måde at aflevere stor effekt på. Det skyldes formentlig ikke mindst, at fodfæstet er uovertruffent. Selv med 150 hk på bagakslen er det næsten umuligt at lave hjulspin på tør vej. Svingegenskaberne er også helt stabile, tilført en baghjulstrækkers evne til at trække morskaben i langdrag.
I den sammenhæng distancerer Porsche 924S duellanten VW Golf GTi med flere længder. Selv med en hårdere undervogn er der ikke megen sport i at køre Golf GTi. Den har helt ordinære køreegenskaber. De er sikre, men kedelige, i øvrigt også sammenlignet med flere klassekammerater.
Også motormæssigt må den moderne GTi erkende, at den ikke kan hamle op med den syv år gamle Porsche. Det bundtræk, vi få timer tidligere havde det så godt med i Golfen, var nærmest forsvundet i sammen-ligningen med kraftudfoldelsen i den ret konventionelle Porsche 924S-motor. En dyb brummen indikerer, at den har kontrol over tingene, og så æder den ellers helt udramatisk ind på alle forankørende.
Den 137.000 km gamle Porsche var trods sine syv år stadig på toppen, hvilket vore accelerationsmålinger viste. Det lykkedes os ligefrem at skære et par tiendedele af den opgivne tid fra 1987, hvilket overraskende nok ikke lykkedes med Golfen.
På et område måtte Porschen dog give fortabt. Styringen virkede ikke udpræget medlevende. Manøvringen ved lave hastigheder krævede et sejt armarbejde fra førerens side, og det kunne endda gå, hvis man til gengæld fik glæde af den stramme ratfornemmelse ved højere hastigheder. Det fik vi imidlertid ikke.
Porschen lå helt roligt på vejen, men styringen syntes upræcis. Ifølge Kim Clausen kan det skyldes, at Porschen efter 137.000 km stadig kører på de originale støddæmpere.
Golfen derimod er monteret med en fremragende servostyring, som arbejder perfekt uanset hastighed. Der er med andre ord mange elementer, som taler for at vælge med hjertet og tage Porschen, fremfor at lade den sunde fornuft vælge Golfen. I den sammenhæng er der også endnu et aspekt, som skal med i overvejelserne, og det er økonomien.
Afskrivningensmæssigt er det i høj grad spørgsmålet, hvilken af de to biler, der klarer sig bedst. I begge tilfælde handler det om, i hvilken retning den generelle udvikling går. Hvor stor vil efterspørgslen være på de to biler om tre og fem år - altså hvis bilen skal skiftes ud igen?
Tre andre anliggender er derimod mere håndgribelige omkring økonomien. Reservedelspriserne er generelt højere til Porsche, end til en Golf. Sliddele er generelt lidt dyrere, end tilsvarende sliddele til en Golf, mens specialdele er betydeligt dyrere.
Forsikringsmæssigt skal der også flere kroner til at sikre en Porsche, uagtet at de to biler i vores tilfælde koster det samme. Ifølge Baltica skyldes det ikke så meget, at Porschedelene er dyrere end Gold-delene, men mere, at Porsche-skader ofte er større end skader på mere almindelige biler. Dels på grund af tyverier, dels på grund af bilens egenskaber.
Og sidst, men ikke mindst, skal man regne med, at det er dyrere at finansere købet af en brugt Porsche, end det er at finansere en ny Golf. Vi forelagde vore to bilkøb for Den Danske Bank, som puttede dem ind i dets bilkoncept. Banken tilbyder lån med en løbetid på op til ti år. Ved køb af brugt bil kan løbetiden stadig være op til ti år, dog minus bilens alder. Jo større udbetaling, des lavere rente.
I tilfældet med Porschen er der altså kun tre år tilbage at løbe på. Vil man betale pengene tilbage over længere tid, behandles hver enkelt låneansøgning særskilt. Da vil rentesatsen være betydeligt højere, og banken vil formentlig også stille krav omkring udbetalingen. Desuden kan banken kræve, at man får lavet en brugtvognstest hos FDM for at få et lånetilsagn.
Porsche 924S fra 1987 kan betydeligt mere, end den rygte lader ane. Den er milevildt fra den sløve Audi-motor, og Porsche-motorens styrke kombineret med 924´erens undervogn giver en fantastisk køreglæde.
Ved et køb med lån må man tage de økonomiske aspekter med i overvejelsen. I den sammenhæng er jeg ikke i tvivl, om at jeg ville lade mig nøje med de glæder, man trods alt kan få ud af en Golf GTi, også fordi den på flere områder er mere praktisk
Men i fremtiden vil jeg kigge misundeligt efter selv den billigste Porsche 924S.