Her er 11 Gode råd ved køb eller ejerskab af en Porsche 944. Samt et prisbarometer:
De 11 gode råd:
De 11 gode råd:
Alle Porsche 944 er
helgalvaniserede og blev i mange lande leveret med 7 års rustgaranti. Det burde
således være muligt at finde en i rigtig god stand. Se dog nøje efter rust eller
reparationer omkring listerne og nummerpladelysene. MC: ”På de
ældste biler kan vangerne under dørene have en tendens til at ruste
indefra så undersøg dem nøje - de kan kun købes som originale reservedele. Tag
batteriet ud og undersøg sammenføjningen i bunden af batteribrønden ud
mod motorrummet. Dampene fra batterisyren har en tendens til med tiden at
gennemtære pladen. Når bilen står stille løber vand fra forruden og soltaget
således direkte ind under gulvtæppet i passagersiden. Da det er 3 plader der
samles i dette punkt er det ikke en billig reparation.” Se efter
nuanceforskelle i lakken og hvis bilen er omlakeret så spørg om årsagen.
Cylinderforingerne i
944-motoren kræver regelmæssig præventiv vedligeholdelse. Se efter
regelmæssige olie- og filerskift (max. 10.000 km) og anvendelse af
motorolie af topkvalitet. Da oliefilteret kan være meget svært at få fat
omkring p.g.a. placeringen kan det være sprunget over ved gør-det-selv
olieskift. Undgå biler med oliespild/utæt motor. MC: ”944 n/a
(naturally aspired i modsætning til Turbo) er især følsomme overfor lav
oliestand. De skal altid være fyldt til max. stregen (ikke over!) da frisk
kørsel i sving ellers kan lede til at olien i bundkaret løber over i den ene
side og udenfor oliepumpens rækkevidde. Hvis det sker opstår der et akut behov
for en ny motor.”
Check at tandrem og remstrammer/ruller er udskiftet indenfor de seneste 60.000 km (MC: eller 5 år) selvom Porsche nu recomenderer 80.000 km. Såfremt remmen er skiftet for nyligt skal remspændingen være kontrolleret efter max. 3000 km på biler uden remstrammer.
Tandremsudviklingen kan spores via en række servicebulletiner udsendt af Porsche begyndende i December 1984. Hovedproblemet var slid og stræk som krævede regelmæssig efterkontrol af remspændingen – et ret besværligt job som kræver brug af et dyrt specialværktøj. På biler fra før 1987 skal man kikke efter en række forbedringer anbefalet fra fabrikken. Den første var at fjerne den/de V-formede støtteribbe(r) på indersiden af plastdækslet under knasthjulet, som forhindrer kontakt og som blev indført efter April 1984 fra motor nr. 43E11333 (manuelt gear) eller 43E21383 (Automatgear).
Remstrammerhjulets
befæstning blev forstærket for at
modstå at den bukkede hvilket resulterede i et nyt oliepumpehus foran på motoren
fra September 1984 efter motor nr. 43E14859/43E21784. Fra April 1985 motor nr.
43F00071/43F20066 blev selve remmen forstærket for bedre at modstå stræk og fra
Oktober samme år udkom nye retningslinier for justering og kontrol af
remspændingen ved hjælp af et specialværktøj. Denne besværlige justering blev
overføldig med introduktionen af den automatiske remspænder fra 928-motoren.
Alle 4-cylindrede motorer fik denne forbedring fra 1987 modelåret. Tandremmen
kan være fuldstændig problemfri når bare den er regelmæssigt
udskiftet/serviceret af en rigtig specialist.
Er der spor af at
motorolien har blandet sig med kølervæsken, synliggjort ved en grålig cremet
substans på oliepinden, olieproppen og under ventildækslet? Hvis ja så kan det
betyde at toppakningen er defekt, hvilket er alvorligt hvis det har skabt
kraftig overophedning i aluminiumsmotoren. Eller det kan være en utæt
olie-til-vand oliekøler som er besværlig at skifte (MC: da den er
indbygget i et aluminiumshus på højre side af motorblokken hvor oliefilteret
også sidder).
Motorophænget på udstødningssiden er placeret lige ved siden af udstødningsmanifolden. På de tidlige modeller med glykolfyldte ophæng betyder det at væsken under extreme forhold kan koge og ophænget kollapse. Symptomerne kan være nogle hårde bankelyde eller kraftige vibrationer når motoren stoppes og startes, ujævn tomgang og at det er svært at få bilen i gear. Minimumsafstanden imellem de to monteringsflader skal være 60mm. Hvis afstanden er mindre betyder det at ophænget er defekt. Nogle gange kan man også se at væsken løber ud eller at gummiet er revnet og gået i stykker. Efter April 1985, fra stelnr. 94EN46287 udskiftedes ophænget med det stærkere ophæng fra turbo’en. Det kan genkendes på den grå farve. Endnu stærkere ophæng kom til senere, de er farvet orange. (reservedelsnr. 944 37504202).
For yderligere at nedsætte
varmeoverførslen monteredes 4 mm mellemlægsskiver under det grå ophæng.
Ventilationshullerne i alu-bundpladen bukkede nu opad for at give extra
køling og varmeskjoldet over motorophænget havde en ”klap” som tillod
varmen at slippe ud. Konsulter evt. en Porsche specialist for at finde ud af om
en tidlig model har fået tilført disse forbedringen. MC: ”Der findes en
del forskellige uoriginale og stærkt forbedrede ophæng på markedet nu. Nogle af
de billigste er ombyggede originalophæng fra Sandén Bilteknik i Göteborg.
www.sanden.nu”
Udskiftning af
koblingen betyder at gearkasse og
transakselrør skal sænkes ned for at fjerne koblingshuset. Det kan være en dyr
affære da man ofte skal skifte trykpladen og udrykkerlejet samtidig. Når
du skal købe bil så kik efter om koblingen er udskiftet. Det er ikke usædvanligt
at dette er gjort allerede imellem 50.000 og 80.000 km. MC: ”944 n/a var
fra fødslen udstyret med en kobling med centrum af gummi som erstatning
for fjedre. Det giver en behageligere kobling men gummiet mørner og tåler ikke
den hårde belastning som disse biler ofte har været udsat for. Ved udskiftning
skal man altid sørge for at montere den nye type uden gummicentrum.
Personligt (MC) har jeg ejet en 1984 model som efter 19 år og 170.000
stadig havde den gamle kobling. Hvilken forskel det var at få den nye type
monteret!!!”
Kontroller de nedre
støttearme på de tidligere modeller (stålpladestøttearme). Hvis de er
beskadigede er bilen ude af sporing med dårlig retningsstabilitet og ujævnt
dækslid til følge. MC: ”Bærearmene er de samme som sidder på flere VW
modeller og ganske billige at udskifte. Senere versioner fik
aluminiumsstøttearme. Kontroller her styrekuglen. Den slides altid og er
ikke beregnet til at udskifte. Uoriginalt findes udskiftningssæt men de kan
kun anvendes hvis ikke armen også er slidt. Gummiophængene er efterhånden
godt slidte da disse biler ikke længere er nye. De bageste gummiophæng
til støttearmene er altid nedslidte hvis de ikke er skiftede. Man kan med
stor fordel udskifte disse til en nyere type som findes på 968 modellen.
De er konstrueret med mere stål og mindre gummi og give øget holdbarhed og
retningsstabilitet”. Sene modeller med ABS bremser og Airbags synes særligt
attraktive. Se efter kantstødte og urunde fælge. MC: ”Vær også
opmærksom på at det findes kopier af de originale Porsche alu fælge.
Disse er ofte en del tungere og meget billigere. En bil med ægte Porsche fælge
kan oftest forsvare en lille merpris fra et par tusinde kr. og op alt efter
fælgstørrelse”.
Bemærk evt. vibrationer
ved prøvekørsel. Det er en 944 sygdom som ofterst skyldes dækkene (som på
alle andre biler), men det kan være en del andre småting som sammenlagt kan være
problematiske. Det kan også være beskadigede fælge eller slidte bøsninger i
styretøjet.
Kontroller at der
foreligger en fortløbende dokumentation. Det behøver ikke nødvendigvis at
være en fuldstemplet servicebog men diverse fakturaer samt bevis på
årligt syn/inspektion (alt efter land) kan give gode beviser på regelmæssig
vedligeholdelse (eller det modsatte!). Mange ejere behøver ikke at være dårligt
men som regel er få ejere mest attraktivt. Og selvfølgelig: jo højere
km-stand des lavere pris.
Til forskel fra 924 hvor
det udelukkende er bilens stand der er afgørende, er farven ikke uvæsentlig når
du skal sælge din 944. Indtil videre synes ”Indishrot” (rød) at være lettest at
sælger fulgt af gråmetallic og måske hvid. Grønne og brune siges at
være de mindst attraktive. Fuchs fælge, Aircondition og Læderindtræk øger
efterspørgslen. MC: ”I øvrigt har føresædet en tendens til at
blive godt slidt og det er ikke udsædvanligt at det har huller. Hele indtræk
uden huller er også med til at øge bilens attaktionsværdi. Instrumentbrættet
i den tidlige indretning vil som oftest være revnet og let deformt grundet
solvarme. Det er muligt at købe et plastcover som passer hen over”.
MC:
Gearkasse og bagtøj er i grunden solidt lavet. Alligevel er det vigtigt at lytte
nøje til om bagtøjet ”synger”. Det begynder som regel med en syngen når man
slipper gassen ved kørsel men beholder bilen i gear. Senere udvikler det sig
til også at være hørbart når motoren trækker. Nu er det ikke usædvanligt at en
ældre bil kan have dette problem og en ganske let syngen kan være længe om at
udvikle sig – alt efter hvor hårdt man behandler bilen. Hvis lyden er tydelig
eller måske ligefrem generende står en renovering af gearkasse og bagtøj hurtigt
højt oppe på ”to-do” listen. Selvom gearkassehuset er fra Audi så er en del af
indmaden lavet i Porschekvalitet og derfor også dyrere.
Oplyst af Porsche Centrum i Køge. Prisen forudsætter at
bilen er i absolut topstand og incl. danske afgifter. S2 prisen er indsat af
porsche944.dk da den ikke var på PCKs liste.
Man kan godt finde billigere biler til salg, men så skal man være ekstra på vagt
overfor skjulte overraskelser.
Model | Årgang | Pris fra: |
944 | 82-85 | 100.000 kr |
944 S | 87-89 | 150.000 kr |
944 Turbo | 86-91 | 200.000 kr |
944 S2 | 89-91 | 200.000 kr |
For yderligere viden om bilerne, kan det
anbefales at læse artiklerne, som du kommer til via
dette link
Citeret fra Peter Morgans "Original Porsche 924/944/968". Yderligere kommentarer markeret med "MC" er skrevet af Michael Christensen (Mike-DK)