Indhold i dette afsnit:

Motoren i 944 er en interessant historie. Porsche tog V8 motoren fra 928 (billedet th), halverede den og udvidede cylinderboringen til præcis 100 mm, tilsatte så to modsat roterende balanceaksler, som fjerner stort set al vibration.
Resultatet var overvældende og Porsche havde skabt en af de mest harmoniske og momentstærke fire-cylindrede motorer nogensinde (billedet herunder)

928 med V8 motoren blev i øvrigt - som den eneste Porsche nogensinde - kåret til årets bil i Europa i 1978. Så det var fint kram 944 arvede..

928 V8 motoren

944 motoren
 


Da 944 kom på markedet i 1982, var motoren  verdens kraftigste fire-cylindrede sugemotor. (billedet tv). Nye rekorder blev sat med S, S2 og senere 968 motorerne.

At det også er en ekstremt holdbar motor blev bevist i1987 hvor Porsches PR-chef i Østrig fik en idé. For at dokumentere hvor holdbar en 944 var, ville han på 12 måneder tilbagelægge en strækning på 500.000 kilometer, eller hvad der næsten svarer til en tur til månen og tilbage igen. Eksperimentet lykkedes, og efter et år havde hans standard 944 kørt en halv million kilometer uden problemer.
 


4 fremfor 6 cylindre
Porsche overvejede længe om de skulle putte en 6 cylindret motor i 944erne, men efter mange tests valgte man at droppe den ide. Årsagerne var bl.a. at en 6´er hverken ville være hurtigere eller mere harmonisk, og den ville veje mere end en 4´er. Derudover har 4 cylindrede motorer fra naturens side et bedre moment-forløb, hvilket gavner mellemaccelerationerne.
Porsche har aldrig leflet for modeluner, men kun valgt det der ydede bedst og mest effektivt. Derfor holdt man fast i fire cylindre i 944erne.

En ting man skal være opmærksom på, når man taler om Porsche motorers ydelser, er at Porsche notorisk underdriver fabriksangivelserne. Det er sædvanen at de yder en del mere end angivet.

944 1982

Motoren er på 2.5 liter, og yder 163 hk.

På det amerikanske marked ydede den dog kun 150 hk. Det skyldes at man sænkede komprissionen fra 10,6;1 til 9,5;1 fordi oktantallet i USA var lavere.

I 1988 blev motoren udvidet til 2.7 liter, men i første omgang blev det kun til 160 hk, både på det europæiske og amerikanske marked. Men i 1989 blev effekten øget til 165 hk.



 

944 Turbo 1985

I 1985 kom den første 944 Turbo. Motoren fra den ses her til højre. Den genkendes let på at indsugningsmanifolden ligger mere fladt, og luftfilterkassen sidder helt fremme foran.

Den er på 2.5 liter, og yder 220 hk med turbo ved max 0,75 bar.

I 1988 kom der en ny version af Turbo motoren som ydede 250 hk.



 

944 S 1986

I 1986 kom 944 S med en videreudviklet motor. Mest synligt er det nye topstykke.
Motoren har nu 16 ventiler.

Den er på 2.5 liter og yder 190 hk.

 



 

944 S2 1989

S2 motoren blev den kraftigste 944 motor uden Turbo.

Let at genkende i forhold til S-modellen, ved at der ikke sidder noget luftfilter synligt i motorrummet, da filteret er helt ude i fronten under Porsche emblemet.

Den er på 3.0 liter og yder 211 hk, og har 16 ventiler.



 

968 1992

Motoren blev yderligere udviklet til 968.

Nyt topstykke. Og så åbner motorhjelmen op længere forude end på 944erne, hvorved der bl.a. blev plads til et lille rum til handsker.

Den er på 3.0 liter og yder 240 hk, og har 16 ventiler.

Der findes en yderst sjælden Turbo S version med 305 hk.



 

For yderligere tekniske specifikationer for motorer og biler, se under: "Data > Teknisk Data", eller tryk her.