Følgende Import guide er venligst stillet til rådighed af Henrik B., Hi-speed.dk.
Indhold:
1. Find ud af hvad du vil have.
Først og fremmest skal du gøre dig klart PRÆCIST hvilken bil, årgang og ca. km
tal som du er interesseret i - Det gør din søgning meget lettere.
Importbiler er generelt billigst i Tyskland og helst i "Midttyskland" - i
Nordtyskland er priserne højere pga. svenskere og nordmænd der henter. I
Østtyskland fordi Polakker henter og i Sydtyskland fordi der bliver hentet fra
Italien og Frankrig.
2. Find ud af hvad du vil bruge af penge på bilen.
Du kan regne en ca. afgift ud på både www.bilpriser.dk og på
www.toldskat.dk (se punkt 10) -
Hos Told og Skat kan du endvidere se afgiften på tidligere importerede modeller.
Dette kan give dig et godt hint om hvad du ca. kommer af med. Læg derudover ca.
5.000 kr. til dette beløb. Dette dækker afhentning af bilen, tyske exportplader,
toldsyn og danske nr. plader.
Du kan også få en forhåndsvurdering hos told og skat, men det kræver at du har
stelnummeret på den bil du ønsker at købe. Forhåndsvurderingen tager ikke højde
for kmtallet på bilen.
Når du har fundet frem til hvad du ønsker at bruge på bilen, så skaf pengene.
Hvis du er på udkig efter en eftertragtet bil, duer det ikke at du først skal i
banken når du har fundet bilen. Sørg for at have et lån
forhåndsgodkendt i banken, således du blot kan ringe til dem og sige "Så er det
nu". Og inden du tager afsted - så check lige det danske marked, for at se om
ikke der præcis skulle stå den rigtige bil til den rigtige pris.
3. Søg efter den rigtige bil.
På www.mobile.de kan du lave et "suchauftrag" (søge-agent), således at du kan få
besked hvis den bil du er på udkig efter kommer på. På Autoscout24.de koster
sådan en søgning penge.
Vær dog opmærksom på, at hvis du leder efter en meget eftertragtet bil (Som
f.eks en Impreza) er det ofte for sent at kontakte sælger dagen efter den er
lagt på - Specielt hvis prisen er rigtig.
Du er derfor nødt til at checke siderne 3-4 gange hver dag. Jeg oplevede i min
jagt på en Impreza, 4 gange at bilen var væk samme dag jeg have modtaget
resultatet af et "Suchauftrag".
Er bilen eftertragtet, så ring med det samme til sælger. Er bilen mindre
eftertragtet så send en mail, og hør nærmere om bilen - evt. få tilsendt nogen
flere billeder.
Når du snakker med sælger, så sørg for at have skrevet alle dine spørgsmål op,
inden du ringer, således at du kan få det hele med. Er du ikke så god til tysk,
så spørg om i kan snakke engelsk, evt. få en ven der kan snakke tysk til at
ringe for dig.
BEMÆRK : Har bilen kørt forholdsvis mange km, er fuld servicebog et absolut
krav. For at du ved vurdering af bilen kan få kmtallet til at "tælle med", skal
du kunne dokumentere at bilen rent faktisk har kørt de km, som kmtælleren står
på. Kan du ikke dokumentere det, er de ligeglade pga. der har været meget fusk
med kmtællere ved vurdering og så bliver bilen blot vurderet ud fra en "general
betragtning" - og det er ikke til din fordel..
4. Afhentning af bilen.
Du har nu formentlig fundet den rigtige bil, og den skal hentes. Du kan gøre det
på 3 måder.
1) Afhente den på trailer og køre hjem med den - Klart den nemmeste løsning, men
også en løsning der kræver en del tålmodighed. At kører måske 2.000 km med
trailer, hvoraf halvdelen er med ens "drømmebil" bagpå, kan ødelægge selv det
bedste humør.
2) Få fat i en co-driver og en bil, og køre ned og hent bilen og kør hjem i 2
biler.
3) Tag tog eller fly til sælger, og køre bilen hjem.
Du har nu prøvekørt bilen og fået et indtryk af sælger. Lad være med at føle dig
forpligtet til at købe bilen fordi du måske har kørt ret langt for at hente den.
Det er bedre at vende tomhændet hjem, end med en bil som ikke lever op til dine
forventninger og sælgers beskrivelse. Lever bilen ikke op til sælges
beskrivelser, er det formentlig ikke en mand som du har lyst til at købe bil af
- Sæt stor pris på ærlighed hos sælger, ellers kan du risikere at komme hjem med
en kæmpe bunke skrot.
Hvis du vælger mulighed 2 eller 3 er der en del ting du skal være opmærksom på.
1) Du må ikke køre i danmark på tyske plader. Derfor skal du have et sæt
prøveplader med som du kan sætte på bilen, når du passere grænsen.
2) Du kan i Tyskland købe et sæt export plader som gælder i 15 dage. De koster
100 EUR og så 90 EUR (2003 priser) i forsikring (kun ansvar). Vær opmærksom på
at det tyske motorkontor er et MEGET MEGET bureaukratisk foretagende, og regn
med at bruge 1-2 timer på at få exportplader på bilen. Sørg for at sælger
hjælper dig med denne del, da der kræves en del kendskab til tysk og måden det
hele bliver gjort på afviger meget fra det danske system.
Vær samtidig opmærksom på at motorkontoret i Tyskland kan have nogen mystiske
åbningstider, så få sælger til at checke dem inden du kører afsted, så du ikke
bliver forsinket en hel dag, pga. du ikke kan få plader på bilen.
Når du kører afsted med bilen, er det vigtigt at du har flg. papirer med for at
du kan få bilen indregisteret herhjemme :
1) Reg. attest (kfz-brief)
2) Evt. TÜV godkendelser på konstruktive ændringer
3)"Abmeldung" papir på de org. tyske nr. plader.
4) Alle papirer på de tyske exportplader.
Husk at checke at stelnr. på bilen stemmer overens med det på reg attesten.
5. Betaling
Der er flere måder du kan betale bilen på. De fleste tyskere vil foretrække cool
cash, men prøv evt. at få dem til at acceptere en bankudstedt check.
Du kan risikere at du ved betaling med en bankudstedt check, først får sælgers
banks godkendelse dagen efter - så vær forberedt på at skulle tage en
overnatning.
Udfører du mere end 15.000 EUR skal du give Told og Skat besked herom.
6. Hjemkørsel.
Du er nu klar til at køre hjem i din nye bil. Er du ikke vant til at køre i
tyskland, så lad være med at fyre den for vildt af med det samme. Måske er bilen
ikke vant til at køre stærkt, så brug turen hjemad til at dig og bilen kan lære
hinanden at kende. På den måde er risikoen for havari også mindre, samtidig med
at du kun har ansvar på bilen hele vejen hjem.
Der er nogen danske forsikringsselskaber som godt vil tegne en midlertidig kasko
på bilen, men desværre er det de færreste. Så tænk dig godt om, og lad være med
at tage nogen chancer, for så kan det blive en MEGET dyr tur.
7. Told og registeringssyn.
For at du kan få bilen på danske nr. plader skal du gennem et toldsyn. Vær
opmærksom på at der godt kan være lang ventetid på et told og reg. syn, så sørg
for at bestille tid i god tid.
Toldsynet er gratis og bliver lavet sammen med registreringssynet (som du
betaler for), som er et alm. syn bilen skal igennem.
Ved toldsynet bliver bilen gennemgået for at se om den overholder kravene til
den danske lovgivning. Samtidig noteres det ned hvad bilen har af diverse udstyr
og hvor langt den har kørt osv.
Efterfølgende bliver bilen synet på helt normal vis. Husk at du skal have
prøveplader på bilen, da prøveassistenten jo skal ud og prøve bilen.
8. Betaling af depositum.
Før du kan hente plader til bilen på motorkontoret, skal du betale et depositum
for reg. afgiften. Sørg for evt. at have nogen udskrifter med fra gamle
vurderinger, da der ikke er nogen grund til at låne staten flere penge end højst
nødvendigt. Du kan godt "handle" lidt om depositumet, men sørg for at være
ærlig, rimelig og kunne dokumentere din argumenter med tidligere vurderinger.
Derefter er det så bare at betale ved kasse 1 - Sørg for enten at have en
bankudstedt check med eller kontanter. De er ikke så vilde med dankort og
håndskrevne checks.
Du får nu et dokument der viser at du har betalt reg. afgift, og du kan herefter
tage på motorkontoret på helt normal vis og hente dine nye nr. plader.
Såfremt der i den tyske reg. attest (kfz-brief) står nogen TÜV godkendelser på
f.eks. sænkningsfjedre eller lign, så sørg for at få en kopi af kfz-brief, da de
beholder det på motorkontoret. Det er vigtigt når du skal til syn næste gang, at
du har papir på evt. TÜV godkendelser.
9. Vurdering.
Formentlig er du ikke tilfreds med det depositum som du har erlagt hos
motorkontoret. Der kan gå op til 6 mdr. før du får den endelige vurdering fra
Told og Skat, og det er lang tid at vente. Normalt vil man oftest få lidt penge
tilbage, men har du "hustlet" dem lidt for godt i forhåndsvurderingen, kan du
godt risikere at skulle betale mere. Når du har fået den endelige vurdering, kan
du så klage over den og bede om at få
fremstillet bilen for "vurderingsmyndigheden", som så vurdere bilen ud fra den
reelle stand..
I stedet for at vente 6 mdr. på den endelige vurdering, valgte jeg med det samme
at bestille tid hos vurderingsmyndigheden, da jeg ønskede at lade kmtallet
skulle være medvirkende til en lavere afgift end
forhåndsvurderingen. Vurderingsmyndigheden er ikke dem som arbejder oftest
derfor kan der godt være en del ventetid - prøv evt. at få en tid i en anden by
i nærheden.
Selve vurderingen foregår således:
Du kører bilen ind, og den skal være vasket og rengjort, derefter er der 3-4
mænd som går rundt og kigger på bilen - tag evt. de tidligere vurderinger med,
og gør dem opmærksom på de ting på bilen, som du mener skal medføre en lavere
afgift. Det kan være kmtallet (skal kunne dokumenteres), div. skader på bilen,
huller i betrækket osv.
De siger ikke noget om hvad du skal betale, men jeg fik en god snak med dem om
hvad JEG mente var rimeligt i afgift. Sørg også her for at være realistisk - er
du urealistisk tror jeg det har den modsatte effekt.
De opfører sig lidt som "konger" - så prøv at være ærlig og ydmyg. Lad være med
at hive radioen ud, lave pletter på betrækket osv. - De laver ikke andet end at
vurdere biler og jeg tror på de har set alle tricks. Og bliver du snuppet i et
"trick" - så medfører det nok ikke ligefrem lavere afgift. Så vær så ærlig som
mulig - det giver det bedste resultat.
Lav evt. en seddel til dem, med de ting som du mener bør trække ned i afgiften.
Når du er færdig kører du hjem i bilen, og 3-4 uger efter dropper der så en
endelig vurdering ind med posten. Den vurdering kan du så klage over hvis du
mener den er uretfærdig.
10. Porsche 944, 924, 968, 928 og Boxster satserne
Tryk her for at se satserne, som er
taget direkte fra ToldSkats hjemmeside. Internt link.