På modellen herunder kan man se årsagen til de fantastisk køreegenskaber. Motoren ligger på langs i front, men gearkassen er placeret ved bagakslen.
Foran er hjulene ophængt i McPherson fjederben som underliggende triangler. Bagi er det blevet til skråtstillede svingarme og torsionsfjedre, der er fæstnet i et kraftigt tværgående rør. Desuden teleskopdæmpere. Der er krængningsstabilisator både for og bag.
Allerede fra starten i 1982 blev 944 leveret med bremsekraft-forstærkere, hvilket på daværende tidspunkt endnu ikke var muligt at få på en 911.

Herunder er så et par billeder hvor man tydeligt kan se det geniale transaksel-systemet. Transakslen forbinder motoren foran med gearkassen ved bagakslen.

Netop transaksel systemet er årsagen til Porsche 944´s fantastisk køreegenskaber. Vægtfordelingen er på ca. 50:50 over akslerne, hvilket sikrer helt neutral styring.
Det har gjort 944 til en af de bedste handlingcars fra Porsche nogensinde.

Transaksel systemet bruges i nogle af de fineste sportsvogne. Nogle eksempler på andre sportsvogne med transaksel er f.eks.: Alfa Romeo 8C Competizione, Maserati Gran Turismo, Chevrolet Corvette, Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage. Og en hel række Ferrarier: 275, Daytona, 456, 550/575M, 612 Scaglietti & 599 GTB Fiorano.