914 -  1969-1973
I 1969 blev Porsche/VW 914 introducerede i fællesskab af Porsche og VW. Modtagelsen var langt fra overstrømmende, delvist fordi karrosseriet blev væsentligt dyrere at producere end planlagt, således at 914 ikke blev særlig meget billigere end 911. Og da 914 var ment som en billig Porsche var ideen dødfødt.

Produktionen stoppede igen allerede i 1973.

914´eren førte reelt til 924-944-968 epoken.
 

Porsche/VW 914

924 -  1975-1986
VW bad efter 914´eren Porsche om at designe en ny billig sportsvogn. Den skulle anvende en del standard VW-komponenter for at holde prisen nede, og skulle være en noget pænere Coupé. Porsche ville samtidig arbejde på en noget mere luksuriøs bil ud fra samme grundlag.

VW sprang imidlertid fra projektet før det var færdigt, men Porsche besluttede selv at færdiggøre bilen. Den blev introduceret i 1975 som Porsche 924.

924 er fejlagtigt blevet betegnet som en discount-Porsche, motoren var fra Audi, og en stor del af komponenterne fra VW og Audi. Men ikke desto mindre er det direkte noget pjat at klandre 924 for et fællesskab med Audi og VW, selveste Porsche 911 som alle kalder en "rigtig" Porsche blev i sin tid lavet som en sportslig udgave af Folkevognen, og har gennem tiderne delt mange komponenter med både VW og Audi. Nu om dage kan man nøjes med at tage et blik på Cayenne som er en videreudvikling af VW Touareg, og i 2003 kom den mindste Cayenne med en VW motor. Altså er der ikke det mindste odiøst i at 924 delte komponenter med VW og Audi, al snak om discount-Porsche er ren og skær fordomme, bilen blev designet af Porsche, og har man prøvet at køre den er man ikke et sekund i tvivl om at det er en Porsche.

924 solgte særdeles godt, og var stærkt medvirkende til at Porsche fabrikkerne overlevede energikrisen.
I de 11 år 924 blev produceret, blev der solgt over 100.000 eksemplarer. Eller noget der svarer til 30-40% af Porsches samlede bilproduktion i perioden.

Teknisk set er det en fremragende bil med frontmotor og baghjulstræk. Samtidig begik man en veritabel genistreg. Gearkassen blev placeret bag bagakslen. Det medførte en vægtfordeling på 49:51, og skabte en helt fantastisk balance i bilen, og deraf fantastiske køreegenskaber.
 

 

 

 

944 -  1981-1992
I 1981 blev Porsche 944 introduceret. Den var en videreudvikling af 924, visuelt adskiller 944eren sig fx. med de brede skærme, i starten var firserne var brede skærme højeste mode.

Men under karossen er 944eren en helt anden bil end 924eren. Undervognen stammer i store træk fra den større Porsche 928, hvorfra motoren også er fundet. 928 har en V8 motor, og man halverende simpelthen denne og udvidede cylinderboringen til 100mm, dermed skabte man den tids stærkeste fire cylindrede motor, som også er en af de mest velkørende og harmoniske motorer der nogensinde er skabt.

Det er sagt om 944eren at den kombinerer det bedste fra 924 og 928.

Efter introduktionen i 1981, deltog Porsche 944 ved årets udgave af det legendariske 24-timers løb Le Mans. Bilen blev kørt af Jürgen Barth og den kendte rally-kører Walter Röhrl, de vandt GTP klassen og blev samlet nr. 7.

I 1987 fik Porsches PR-chef i Østrig en idé. For at dokumentere hvor holdbar en 944 var, ville han på 12 måneder tilbagelægge en strækning på 500.000 kilometer, eller hvad der næsten svarer til en tur til månen og tilbage igen. Eksperimentet lykkedes, og efter et år havde hans standard 944 kørt en halv million kilometer uden problemer.

Produktionen stoppede i maj 1992, og i de 10 år blev der produceret 163.820 Porsche 944ere.

Porsche Centrum skriver: Porsche 944 er en af Porsches bedste biler nogensinde - alle forhold taget i betragtning. Ingen andre Porscher kombinerer på samme fine måde køreegenskaber, driftsøkonomi, og præstationer så godt som 944.
 

Porsche 944

 

 

 

Porsche 944

968 -  1991-1995
I slutningen af 1991 blev 944 afløseren præsenteret. Den smukke Porsche 968 blev produceret i perioden 1992-1995 i lidt over 11.000 eksemplarer, en trediedel som cabrioleter.
Den blev mærkeligt nok aldrig den helt store succes, på trods af at det var en aldeles fremragende bil.
 

Porsche 968

Boxster -  1996
Porsche Boxster blev reelt afløseren for 968. Boxster blev introduceret i 1996 som en billigere lillebror til Porsche 911.

Dermed stoppede 924-944-968 æraen.


 

Porsche Boxster